Tuesday, October 15, 2013

Kuasai khidmat pelanggan

Kuasi khidmat pelanggan



1. Kenali produk
Usahawan perlu tahu apa produk dan jenis perkhidmatan yang mahu diberikan. Tahu dan kuasai produk dari A hingga Z dan bersedia dengan semua jawapan yang ditanya bakal pelanggan. Tahu penggunaan produk, manfaat, dan juga kekurangan produk. Terangkan dengan jelas.


2. Kenali pelanggan
Mengenali pelanggan adalah mengetahui 'niche produk' dan sasaran pelanggan. Sekiranya produk yang berkiatan dengan butik pakaian siapakan golongan sasaran pembeli. Jika produk berkaitan haji dan umrah siapakah pelangggan. Jika produk berkaitan peralatan dan kelengkapan ibadah siapa pula sasaran. Mengenali produk dan mengenali siapa sasaran pelangggan, sangat memudahkan usaha promosi dan juga keterangan tentang produk atau servis yang diperkenalkan.

3. Komited perkhidmatan berkualiti
Usahawan online perlu komited dalam menawan pelanggan melalui perkhidmatan yang berkualiti. Suasana positif semasa urus niaga online memberi pengaruh emosi positif kepada pelanggan. Ucapkan bahasa yang sopan, respon yang cepat, proses urus niaga yang mudah. Pelanggan lebih suka bagi produk yang cepat dalam tempoh masa yang dijanjikan. Lagi cepat produk sampai lagi tinggi kepuasan kepada pembeli.

4. Hormati pelanggan

5. Tidak emosi

6. Tidak biarkan pelanggan menunggu lama

7. Beri seperti yang dijanjikan

8. Sentiasa berkata benar

9. Bina hubungan yan baik

10. Mudahkan pembelian

No comments:

Post a Comment